MANAGEMENTMAIL    November 2021

Klant is Koning?

De Nederlandse economie begint weer op toeren te komen, veel schade moet worden ingehaald. Zaken en bedrijven openen weer volop hun deuren. Geld moet harder rollen; een prima voedingsbodem voor een klantgerichte opstelling, zou je zeggen. Maar neen: in werkelijkheid valt de klantgerichtheid vaak tegen.

Hoe komt dat toch?

 

Die vaak onbeleefde verkopers, die opdringerige reclamemails of de medisch specialisten die meer geïnteresseerd lijken in de ledematen dan in het wel en wee van de cliënt? Het antwoord ligt in veel situaties besloten in onze Nederlandse cultuur. 

Wij staan als Nederland zeer hoog op de internationale lijst van democratische, ofwel niet-hiërarchische culturen. Iedereen is bij ons gelijk, van hoog tot laag, van bakker tot burgemeester. Hier kun je als premier of minister nog met je fiets in je kloffie door het centrum peddelen. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg en  niet met je kop boven het maaiveld uitsteken zijn dan ook typisch Nederlandse spreuken.

Maar dit gelijkheidsdenken heeft – naast alle waardevolle plussen – ook enkele hardnekkige nadelen.  Waarom immers harder lopen voor die klant, als die niets méér waard is als jijzelf?!  Waarom de ander als Koning Klant beschouwen, in plaats van gewoon de ander?! Klanten mogen best geholpen worden, maar moeten zich in onze Nederlandse cultuur niets verbeelden. Achteraan de rij aansluiten alstublieft, of je nou de buurman of Bekende Nederlander bent.

Dat maakt het leven voor diegenen die klantgerichtheid waarderen, er in Nederland op dit punt niet gemakkelijker op. Voor organisaties en ondernemers die juist wél durven om hun kop boven het Hollandse maaiveld uit te steken, liggen er daarentegen gouden kansen. Een kwestie van het cultuurbed een beetje opschudden….   

Mail naar klein@faziliconsulting.nl voor onze gratis maandelijkse ManagementMail